Je automaten zijn een belangrijk stuk materiaal tijdens het duiken en periodiek (jaarlijks) onderhoud is daardoor van groot belang. Je voorkomt daarmee ongewenste situaties onderwater zoals een falende automaat. Daarnaast voorkom je ook dat onderdelen van een automaat door corrosie “vast” komen te zitten en ze richting de prullenbak verwezen kunnen worden.
Een service beurt doorloopt een vaste procedure :
- Het begint met noteren van de huidige afstellingen die we meten (middendruk, cracking pressure enz.)
- Daarna worden de automaten volledig gedemonteerd en volgt een visuele inspectie.
- Alle onderdelen worden vervolgens ultrasoon gereinigd en nog een keer geinspecteerd.
- Vervolgens worden de automaten weer gemonteerd waarbij alle onderdelen uit de servicekit worden vervangen. Wij werken voor een onderhoudsbeurt volgens de specificaties van de fabrikant en vervangen altijd de volledige servicekit, zodat je verzekerd bent van onderhoud zoals het hoort.
- Als laatste worden de automaten afgesteld volgens de specificaties van de fabrikant, tenzij anders gewenst. De afspelling van de middendruk en cracking pressure (ademweerstand) komen ook weer terug op het service rapport.
Onderhoud aan je automaat duurt geregeld ongeveer 1 a 2 weken. Bij inleveren van je automaat ontvang je van ons een innamebewijs met kostenraming. Mochten er tijdens de service onverwachte problemen naar boven komen (bijvoorbeeld door achterstallig onderhoud), dan zullen we contact met je opnemen om deze door te spreken (je komt dus nooit voor verrassingen te staan). Wanneer je je automaat jaarlijks laat onderhouden houd je je servicekosten laag, doordat eventuele slijtage of problemen direct aangepakt worden. Je krijgt van ons een service rapport van de automaat voor jouw eigen administratie en de vervangen onderdelen. De garantie op een service is drie maanden.
De kosten van een servicebeurt verschillen per merk en type automaat. Mocht je willen weten wat een servicebeurt voor jouw automaat kost? Neem dan contact met ons op.
Daar blijft het echter niet bij ………..
Uiteraard zijn de eerste en tweede trap van je automaten belangrijk. Maar onderhoud van je uitrusting gaat verder :
- De manometer heeft een aansluiting die onderhouden dient te worden.
- Je duikcomputer of horloge vereisen af en toe een nieuwe batterijkit. We kunnen deze voor je vervangen en testen gelijk of je computer of horloge waterdicht is (tot 10 bar)
- Je trimvest/BCD heeft een aantal kleppen die onderhouden dienen te worden maar vooral de inflator kop bevat onderdelen die geserviced moeten worden.
- We doen de jaarlijkse visuele inspectie van je duikfles en kunnen ook de 5 jaarlijkse keuring voor je laten verzorgen.
- En als laatste heeft ook de kraan of kranenstel op je duikfles onderhoud nodig.
Heb je vragen of wil je je set laten onderhouden neem dan hier contact met ons op ……….